tisdag 4 september 2012

Ny blogg!

Har bestämt mig för att träna mot att göra en halvklassiker, varför en halvklassiker och inte en hel undrar säkert en del och andra undrar varför överhuvudtaget träna.
Varför träna är uppenbart för mig, jag mår bättre och orkar mer.
Varför halvklassikern?
Jag behöver en utmaning och en halvklassiker är en stor utmaning för mig, ja en hel klassiker skulle vara en större utmaning, sant.

Jag gillar att åka skidor, simma och cykla, har dock inte sprungit längre sträckor än efter barnen de senaste 12 åren pga den otäcka ryssen Bechterew som kom in i mitt liv då, tog ca tio år innan han presenterade sig fullt ut och inte bara smög runt och förstörde mitt liv i hemlighet, numera vet jag vem som bråkar med min kropp och gör att den värker. Många år hade jag så ont att sjukgymnastiken följdes av smärta och tung medicin, numera känns det som jag har kroppen mer under kontroll, ja fortfarande smärta dagligen och lite biologiskt (rätt i vår tid) medicin in i kroppen för att hålla sjukdomen i schakt och olika former av träning.
Alla som vet något om sjukdomen säger att träning är den medicin som biter bäst på herr Bechterew, något som jag själv märkt, någon, minns inte vem, sa att de mest vältränade reumatikerna är de med Bechterews, kan ligga något i det.

Den stora utmaningen för mig är att bygga upp min kropp långsamt för att orka de fyra loppen, planen är att börja med Halvvättern i vår och sedan ta de andra loppen vart efter, dvs avsluta med Halvvasan 2014.
Som nu alla kan förstå behöver jag tid för att lära mig springa igen om jag ska klara 15 km Lidingölopp, har inga större tvivel att jag ska orka, dvs konditionsmässig utan är mer rädd att kroppen i övrigt, mest ryggen inte skall hålla.

Då jag har lite mer än ett år på mig med löpningen tänker jag börja lugnt och känna mig för, kondition och styrka kan tränas med övriga träningsformer, men kroppen behöver lära sig momentet löpning igen.

Tänkte här på bloggen skriva hur det går, om det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar